POWIATOWA RADA ZATRUDNIENIA jest organem opiniodawczo – doradczym Starosty w sprawach polityki rynku pracy.
Kadencja Powiatowej Rady Zatrudnienia trwa 4 lata. Kadencja Rady powołanej w 2008 roku trwa od 29 września 2008 roku do 29 września 2012 roku.
Zgodnie z art. 22 ust. 6 i 5 do zakresu dziaÅ‚ania Powiatowej Rady Zatrudnienia należy w szczególnoÅ›ci:
1. Inspirowanie przedsięwzięć zmierzających do pełnego i produktywnego zatrudnienia w Powiecie.
2. Ocena racjonalności gospodarki środkami Funduszu Pracy.
3. Opiniowanie kryteriów podziaÅ‚u Å›rodków Funduszu Pracy na finansowanie programów dotyczÄ…cych promocji zatrudnienia i finansowanie innych fakultatywnych zadaÅ„ oraz opiniowanie opracowanych przez Powiatowy UrzÄ…d Pracy w Radomiu propozycji przeznaczenia Å›rodków Funduszu Pracy bÄ™dÄ…cych w dyspozycji samorzÄ…du i sprawozdaÅ„ z ich wykorzystania.
4. SkÅ‚adanie wniosków i wydawanie opinii w sprawach dotyczÄ…cych kierunków ksztaÅ‚cenia, szkolenia zawodowego oraz zatrudnienia w powiecie.
5. Ocenianie okresowych sprawozdaÅ„ z dziaÅ‚alnoÅ›ci Powiatowego UrzÄ™du Pracy w Radomiu oraz przedstawianie Wojewódzkiej Radzie Zatrudnienia okresowych sprawozdaÅ„ i wniosków w sprawach zatrudnienia.
6. Delegowanie przedstawicieli do komisji konkursowej w liczbie równej co najmniej poÅ‚owie skÅ‚adu komisji dokonujÄ…cej wyboru kandydata na stanowisko dyrektora Powiatowego UrzÄ™du Pracy w Radomiu.
7. Opiniowanie wniosków o odwoÅ‚anie lub wnioskowanie o odwoÅ‚anie dyrektora Powiatowego UrzÄ™du Pracy w Radomiu.
8. Delegowanie przedstawiciela do Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia.
9. Opiniowanie programów specjalnych, w tym:
- celowość ich realizacji, biorÄ…c pod uwagÄ™ w szczególnoÅ›ci:
a) liczbÄ™ osób objÄ™tych programem, kryteria doboru tych osób,
b) zakÅ‚adane rezultaty programu specjalnego, z podaniem mierników i trybu dokonania oceny,
c) koszty realizacji programu specjalnego, w tym poszczególnych przedsiÄ™wzięć;
- proponowane przez starostÄ™ zmiany realizacji programów specjalnych.
Inne przepisy dotyczÄ…ce Powiatowej Rady Zatrudnienia w tym dotyczÄ…ce obowiÄ…zków innych podmiotów wobec PRZ.
I. Zgodnie z art. 76 ust. 7 ustawy:
Starosta może odroczyć termin pÅ‚atnoÅ›ci lub rozÅ‚ożyć na raty nienależnie pobrane Å›wiadczenie, zwrot refundacji oraz jednorazowo przyznanych Å›rodków w przypadkach, o których mowa w art. 46 ust. 2 i 3, albo po zasiÄ™gniÄ™ciu opinii Powiatowej Rady Zatrudnienia umorzyć te należnoÅ›ci w caÅ‚oÅ›ci albo w części, jeżeli wystÄ…piÅ‚a jedna z przesÅ‚anek:
1) w postÄ™powaniu egzekucyjnym lub na podstawie innych okolicznoÅ›ci lub dokumentów stwierdzono, że osoba lub inny podmiot, które pobraÅ‚y nienależne Å›wiadczenie, refundacjÄ™ lub otrzymaÅ‚y jednorazowo Å›rodki, o których mowa w art. 46 ust. 1, nie posiadajÄ… majÄ…tku, z którego można dochodzić należnoÅ›ci;
2) dochodzenie należnoÅ›ci mogÅ‚oby pozbawić osobÄ™, która pobraÅ‚a nienależne Å›wiadczenie lub otrzymaÅ‚a jednorazowo Å›rodki, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2, albo osobÄ™ pozostajÄ…cÄ… na jej utrzymaniu niezbÄ™dnych Å›rodków utrzymania;
3) osoba, która pobraÅ‚a nienależne Å›wiadczenie lub otrzymaÅ‚a jednorazowo Å›rodki, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2, zmarÅ‚a, nie pozostawiajÄ…c majÄ…tku, z którego można dochodzić należnoÅ›ci;
4) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postÄ™powaniu egzekucyjnym nie uzyska siÄ™ kwoty nienależnie pobranego Å›wiadczenia, refundacji lub jednorazowo przyznanych Å›rodków, o których mowa w art. 46 ust. 1, przewyższajÄ…cej wydatki egzekucyjne.
Ust. 7a.: Przepis ust. 7 stosuje siÄ™ odpowiednio do innych niewymienionych w tym przepisie Å›wiadczeÅ„ finansowanych z Funduszu Pracy, w szczególnoÅ›ci do refundacji uzyskiwanych z tytuÅ‚u umowy o zorganizowanie prac interwencyjnych oraz robót publicznych.
II. Art. 109 ust. 9 ustawy:
DecyzjÄ™ w sprawie wyboru form aktywizacji zawodowej bezrobotnych i innych uprawnionych osób, w ramach łącznej kwoty ustalonej dla powiatu na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, Å‚agodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej, podejmuje starosta, po zasiÄ™gniÄ™ciu opinii Powiatowej Rady Zatrudnienia.
III. Art. 9 ust. 1 ustawy [Zadania samorządu powiatu]: Do zadań samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy należy:
9) opracowywanie analiz i sprawozdaÅ„, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych, oraz dokonywanie ocen dotyczÄ…cych rynku pracy na potrzeby Powiatowej Rady Zatrudnienia oraz organów zatrudnienia;
11) wspóÅ‚dziaÅ‚anie z Powiatowymi Radami Zatrudnienia w zakresie promocji zatrudnienia oraz wykorzystania Å›rodków Funduszu Pracy.
IV. Opiniowanie wniosków Dyrektorów szkóÅ‚ o wyrażenie zgody na prowadzenie w szkole eksperymentu dotyczÄ…cego zawodu nieumieszczonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego
Podstawa prawna: § 7 ust. 2, 3 pkt 5a RozporzÄ…dzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoÅ‚y i placówki (Dz. U Nr 56, poz. 506).
V. Art. 59b ustawy [Wykazy pracodawców i osób]:
1. Wykazy pracodawców i osób, z którymi zawarto umowy w przypadkach, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 i 1a, ust. 1a, art. 47 ust. 1, art. 51 ust. 1-4, art. 53 ust. 1, art. 53a ust. 1, art. 56, art. 57 ust. 1, 2 i 4 i art. 59 ust. 1-3, sÄ… podawane do wiadomoÅ›ci publicznej przez powiatowy urzÄ…d pracy przez wywieszenie ich na tablicy ogÅ‚oszeÅ„ w siedzibie urzÄ™du na okres 30 dni.
2. Powiatowy urzÄ…d pracy po zakoÅ„czeniu każdego roku kalendarzowego, w terminie do dnia 31 stycznia, przekazuje wÅ‚aÅ›ciwej powiatowej radzie zatrudnienia zbiorczy wykaz pracodawców i osób, o których mowa w ust. 1.
3. Wykazy, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać:
- nazwÄ™ pracodawcy albo imiÄ™ i nazwisko osoby, z którÄ… zawarto umowÄ™;
- wskazanie rodzaju instrumentu rynku pracy;
- liczbę utworzonych stanowisk pracy, stażu i przygotowania zawodowego dorosłych.